السلام عليكم
قبل البدء اليكم ببعض ملاحظاتى
1-هذا البوست يعتبر نقد ذاتى لبعض تصرفات وصفات الاخوة والاخوات
2- هذا البوست يعبر عن ذاتى وعن تفكيرى وعن ملاحظاتى وليس كلام ابنه القيادى
3-انا لا اعم هذة الملاحظات على جميع الاخوة والاخوات ولكن انا اقول ما لاحظته فى التعامل مع بعضهم
4- هذة الملاحظات تعبر عن وجهه نظرى ويمكن ان تكون صحيحه ويمكن ان تكون خطا
5- هدفى من هذا البوست هو اصلاح الذات .. واصلاحها لا ياتى الا بنقدها .. وارى ان اهم بند من بنود الاصلاح هو اصلاح الذات اولا لكى نصل الى اصلاح المجتمع
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دعوة للتوازن
قبل البدء فى البوست ..يجب ان اذكر انى حقا لم اجد نفسى الا مع الاخوات .. لم اجد من يحتوينى الا فى الاخوات ... لم اجد من يفهمنى الافى الاخوات
الاخوان عمتا ارى ان مميزاتهم ولله الحمد تطغى على عيوبهم ولكننا ننسعى للمثاليه والاصلاح فيجب علينا اولا ان نصلح من ذواتنا
حقا انى لا انكر مدى استفادتى ومدى سعادتى وانا اشتغل مع الاخوان عمتا والاخوات خاصه .. حقا انا ارى منظومه الاخوات ينقصها بعض المكملات وتصبح منظومه قويه متينه واعيه ... انا اقدم هذا النقد لنرتقى بانفسنا لنحقق اهدفنا
يمكن اخترت الاسم ده لانى حاسه اننا محتاجينه فعلا ... حاسه اننا محتاجين التوازن فى كل حياتنا
وطبعا كما قلت فى بوستى السابق قصه دخولى للاخوات وانى لم اكن معهم فى بدايه دخولى الجامعه .. ولا انكر انى خسرت كتير
فى بدايه السنه الدراسيه كان معظم تعاملى وكان معظم اصدقائى ليسو اخوان ... وكنت اسمع منهم الكثير من التعليقات على بعض تصرفات الاخوة والاخوات
حقا كان يتملكنى الصمت على استفسارتهم وعلى اجابتهم .. لانى ارى انهم على الصواب
فانا ارى ان الاخوات يغلب عليهم الجانب التربوى .. مما يؤثر على الجوانب الاخرى وبالتالى فقليل من الاخوات اللاتى يهتمو بالسياسه وبالامور السياسيه
ارى ايضا ان الانفتاح عند الاخوات محدود جداا ... اقصد انفتاحهم الفكرى والثقافى ... وانفتاحهم مع التعامل مع الناس
اشعر ايضا ان الاخوات يوجهو دعوتهم لفئه معينه من المجتمع وليس لكل المجتمع ...
اما ما اراه عن الاخوة ... انهم يغلب عليهم الجانب السياسى عن الجانب التربوى
ارى ان بعض الاخوة فهمو مفهوم الانفتاح بالمعنى الخاطئ ... فالاخوة اكثر انفتاحا من الاخوات ولكن مع كثرة تجاوزات
امامنا هذين النموذجين .. من الاخوة والاخوات
كلاهما لا يتوازنان فى الامور السياسيه والامور التربويه
احنا كجماعه اخوان لينا ثوابت ومبادئ يسير علينا باقى تعاملتنا
فاذا كان اساسنا التربوى سليم .. سيكون انفتاحنا سليم .. وتعاملتنا مع الاخرين سليمه
ارى ان الاخوات يجب ان يتعاملو مع كل فئات المجتمع ولا ينغلقو على انفسهم .. يمكنهم ان يكونو وجهه صحيحه وسليمه ودعوة غير مقصودة للاخرين ... ليه انا كاخت ما اكونش منفتحه وفى نفس الوقت ملتزمه بضوابطى وحدودى واعرف ما يجب ان افعله وما يجب ان امتنع عنه
وارى ان الاخوة يضعو ضوابط فى انفتاحهم وان يقراو كثيرا ... وان يجلسو مع احدى قيادى الاخوان ومنفتحى الفكر ويناقشوة ويتعلمو منهم
ليه انا شايفه ان فى بعض الاخوة يتنازلون شيئا فشيئا عن بعض مبادئهم وثوابتهم تحت رايه الانفتاح ... ليه انا ما اكونش منفتح وفى ذاك الوقت منضبط بحدودى وثوابتى ؟
وفى النهايه اطرح بعض التساؤلات ..
ما هى الصورة المتكامله التى يجب ان يكون عليها الاخ او الاخت ؟؟
ما هى الضوابط التى يجب ان نتبعها فى تعاملتنا ؟؟
ارجو المساعده فى ايجاد حلول لهذة الظاهرة .. لانى ارى ان اهم مبدا فى الاصلاح هو اصلاح النفس اولا
هناك ٤٣ تعليقًا:
الاخت اسماء
قربتي من الجرح بس مجتيش عليه
وانا مش هاجي عليه دلوقت
مش وقته
خلينا جنب الجرح في النقط الي انتي اتكلمتي فيها
بصي يا استاذه
تصنيفك مبدايا مش صحيح قوي
الاخوات ممكن ذي ما صنفتيهم بس الاخوة لا
الاخوه شريحتين
شريحة قيادات جامعية وده بتبقي منفتحه وتمام التمام ومية فل و15 وساعات بيوصلوا للتجاوز
والشريحة التانية هي شريحة الاخوه والي غالبا بيبقي فيها نفس صفات الاخوات الي حكيتي عنها
طب منين جت المشكلة
هقولها ومحدش يزعل مني
السبب في تربية الاخوان
عارف ان حد هيطلع يقول لي تربة الاخوان احسن تربية
وانا هنا هعترض
تربية الاخوان من احسن التربيات بس مش احسنها علي الاطلاق
شاب الاخان بيتربي ذي الغاز الي بيضغط باستمرار وده يوم ما بيتفتح ليه سرسوب بينفجر
او بينفجر من كتر الضغط
الحل
اننا نرشد الضغط ونطور المناهج ونعدل شوية حاجات هثيرها قريب علي مدونتي
وياريت محدش يزعل من كلامي
بتهيألى التوازن احلى حاجه
بوست رائع
أختي الكريمة لعلك لم تتفهمي وجهة نظري في البوست اللي فات
فأنا أقول أن الكل واجب عليه النقد اذا رأي ما يجب تغييره
ولكن أن نجد أذانا صاغية لهذا النقد داخل الجماعة
سواء وجد معه الحل أم لا فكون الشيء انتقد يستوجب من الجماعة اعادة النظر فيه
أما بالنسبة لبوست اليوم
فالحقيقة أن الاخوة الذين لديهم انفتاح قليلون
خاصة الجامعيين فما في الجامعيين من المنفتحيين الا قليل
لماذا ؟ لأن تربية الاخوان تربيهم على عدم الانفتاح
نعم هذه حقيقة فلا رألأ] صواب غير رأي الجماعة ولاكلام بععد كلام الجماعة -ولعل هذا الكلام قد يكون اجتهاد من أحد الاخوة -
- أنا شخصيا كنت أحد المسؤولين في الكلية أيام ماكنا في الكلية - وكانت الاخوة حقيقة تحاول السيطرة على فكر - هؤلاء القلة المتفتحة - بكافة الطرق وهذاواقع مشاهد
حتى أني أظن أن طلاب الاخوان - كمثال - ليسوا الا بشرا آليين يتحدثون بأوامر الجماعة ولا يخالفونها
وان كان هذا الانفتاح قد يوسع مع البعض - واعذروني على الكلمة العامية - ويروح يتنازل عن بعض الثوابت وهذا مشاهد
والجماعة الحقيقة وهذا لا ننكره لها دور في ضبط هذات الانفتاح
إلا أنها لا تساعد عليه ولا تنميه
لا بد أن نجعل شبابنا ينفتحون على الدنيا
ولعل هناك ملحوظة أخرى
أن شباب القاهرة والاسكندرية من الاخوان
أو بالأحرى الذين هم دائما على اتصال بالقيادات أكثر فرصة للتعامل المرن مع الدعوة وذلك لتفهم الاخوة الذين حولهم لانفتاحهم
أما أهل الاقالينم فالله يعوض عليهم
أذكر مرة أننا حضرنا لقاء مركزي مع الدكتور بديع - كطلبة -
واشتكينا من بعض الامور فوجدنا ان المشكلة كلها هي من الشعب أو المناطق
ووجدنا والحق يقال
أن الاخوة الكبار - اعضاء المكتب وأ{باب الفكر في الجماعة - في وادي والمسؤولون عنا وبقية الاخوان في واد آخر
والله يوفقنا لما فيه الخير والصلاح
saaid00.blogspot.com
الموضوع المطروح للنقاش جيد ومثمر إذا خلصت النوايا و تحررت العقول من مكبلاتها , وبداية دعونا نسمي الأشياء بمسمياتها , فالتوازن عندنا هو الوسطية كما سماها ربنا عز وجل ( و كذلك جعلناكم أمة وسطا ) والنقد عندنا هو النصيحة ( الدين النصبحة .. قلنا لمن يارسول الله ؟ قال : لله ولكتابه ولرسوله و لأئمة المسلمين و عامتهم ) .. فيما يخص قضية نقد الإخوة و الأخوات لتصرفات بعضهم البعض , فليس أجمل ولا أرق و لا أحب من حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم في هذا الأمر ( المسلم مرآة أخيه .. ) و تاملوا معي هذا التشبيه البليغ .. مرآة .. هل سمع أحدكم المرآة يوما تتكلم أو حتى تهمس ؟ وفي نفس الوقت لا تترك في الهيئة عيبا إلا و تبصر به و تنبه عليه , وتلك هي المعادلة الصعبة : أن تبصرني بعيوبي دون أن تجرحني وهذه لا يقدر عليها إلا الذين أخلصوا توجههم لله . وهنا ألفت نظركم لمسألة هي في غاية الخطورة إذا لم ندركها , ألا وهي أن الإخوان بشر ويشملهم قول رسول الله صلى الله عليه وسلم ( كل بني آدم خطاء وخير الخطائين التوابون ) , نحن يا أبنائي جزء من هذا المجتمع بكل عيوبه ومشاكله و صفاته ومميزاته , و لا ينشدن أحدكم المثالية في أحد من البشر كائنا من كان إسمه أو موقعه , فإن هذا هو تحميل للدعوة ما لا تطيقه ولا تقدر عليه ..لا هي ولا أبناؤها وقادتها, و أول الخاسرين في هذه القضية هو الذي يطلب المثالية لأنه يطلب غير موجود أي يطلب لاشيء , بقيت نقطة أخيرة أذكركم بها وهي أن الله عز وجل قال عن الصحابة ( منكم من يريد الدنيا ) وهذا قرآن يتلى إلى يوم الدين
هونوا على أنفسكم أبنائي .. بناتي , ولا تحملوها ما لا تطيق .. فإن المنبت لا أرضا قطع ولا ظهرا أبقى .. أو كما قال صلى الله عليه وسلم
أعذروني إن كنت ( وجعت دماغكم )
السلام عليكم
ائذني لي يا أخت أسماء أن أطلب تحديدا أكبر..
حضرتك مثلا قلتِ تجاوزات، كلمة تجاوزات محتاجة تفسير..ما نوع التجاوزات؟..ما حدودها؟..موضوع النقد أثير بشدة مؤخرا على المدونات وقد لاحظت أن كثيرا ما كان المقصود بالتجاوزات هو اتباع آراء فقهية مخالفة لرأي الناقد..بغض النظر عما إذا كان (المتجاوز) متأولا أم لا!!
يعني ما موقفك مثلا من أخ يجالس رفيقه الشيوعي في مقهى ثقافي شعبي ويجادله في الديالتيك؟..المقهى في ثقافة الإخوان الحالية العامة هو مكان مشبوه في الغالب، وليس مكانا للدعوة كما كان للإمام حسن البنا عليه رحمة الله!!
من السهل جدا على الإخوة انتقاد الأخ الجالس على مقهى..لكن هذا لن يغير من حقيقة الأمر شيئا، أنهم انتقدوه فقط بناء على الاستحسان والاستقباح والذوق والطبيعة الشخصية لا بناء على قاعدة شرعية أو ثوابت للإخوان..
لهذا أطلب منك تحديدا أكثر، رجاء :)
ربنا يعزك ويكرمك ..والله يا أخت يا فاضله أنا عارف إن كلامك ممكن يكون صحيح بس لو تكرمتي إن كان هناك عيب في الإخوه يا ريت ميكونش النقض علي المكشوف كده ...ولا عايزينهم يقولوا أكتر ما بيقولوا ...وبعدين الإخوه كل واحد بيدافع عن رأيه بحرقه وبعدين لما الإخوه يتفقوا علي حاجه تلاقيهم كلهم بيدافعوا عن اللي إتفقوا كلهم عليه حتي اللي كانوا مش موافقين ...يارب تكوني فهمتيني ..ولا ايه؟؟؟
يا أخت أسماء
الأمر ليس بالمعقد
الخطوة الأولى في برنامج التوازن هي إصلاح النفس و هي لها الأولوية
لأن هدفنا الأكبر هو عبادة الله
"و ما خلقت الجن و الإنس إلا ليعبدون"
بعد ذلك تأتي المرحلة الثانية و هي الدعوة
و هي حقيقة ليست مرحلة تابعة لاصلاح النفس و انما هم متوازيان
فنصلح من انفسنا و ندعو الناس
و للدعوة أساليب مثل الانفتاح و السياسة و غيرها
و دعوتنا أساسها أن نكون على علم بديننا و نطبقه في أنفسنا قبل أن ندعو الجماهير لتطبيقه
للأسف القليل من الاخوة يقرأون و يدرسون
و اصبحت ظاهرة مستشرية أنكي اذا قلتي لأخ قل نص الحديث او روايته او كذا
يقول هو أنا سلفي ؟
ما معنى هذا الكلام ؟
الدين هو اساس تعلمنا و سنة الرسول بعد القران هي نهجنا
اذن الجانب التربوي هو الاساس و اذا غاب فلا معنى للعمل السياسي أو غيره
و بالنسبة للاخوات فماذا تقصدين تمام بمعنى الانفتاح
فانا اؤيدك في ضرورة الانفتاح و لكن
الانفتاح المحدود .. الذي يحفظ للاخت حياؤها و مكانتها
جزاكي الله خيرا على طرح الموضوع القيمو ربنا يتقبل منك
قولي آمين
بصي ياسمسمة
انا شايفه اننا مش عندنا توازن في التربية
يعني مثلا عندنا اهتمام بالروحانيات والتربية وخلاف ذلك
لكن السياسية فين وفين علي اما بنتكلم عنها
وبتكون قشور
يعني مثلا مش بنحلل حدث او خبر او رسالة
واول بقي مانيجي نتكلم في السياسة تلاقي علي طول ذهاب بلا عودة
زي تمام كده المحروم من شيء ما
او مايسترده او تتاح امامه الفرصة لاخذه علي طول بينطلق
فحنا فعلا محتاجين توازن
ودا بدات الاحظه في الاشبال من متابعتي لاخويا
ولكن الزهراوات هيه نفس المشكلة بردوا وطبعا يفضل معاهم موضوع عدم التوازن ده لحد الجماعة
لانها في فترة الجامعة بتنفتح سياسيا
انفتاح يصونه حيائها والتربية السليمة التي تربيت عليها
موضوع حلو قوى يا مؤه...
و فعلا زى ما مامتك قالتك...
بس معلش انا بعترض على وجهه نظر احمد عبد الفتاح..
لان تربيه الاخوان فعلا احسن تربيه ,و مش زى ماحضرتك مابتقول هما غاز بيتضغط و لما بيتفتحله سرسوب بينفجر,انا اظن انهم متربيين احسن تربيه موجوده فى العالم العربى الاسلامى...
و لما بينفتحوا بينفتحوا احيانا غلط لان احيانا مابيبقاش فى ترشيد للانفتاح...
لاننا ماينفعش نيجى نربى طفل و نقول ده احنا ربناه احسن تربيه و فعلا يكون متربى احسن تربيه و نسيبه فى وسط الزيطه العارمه اللى موجوده فى العالم الخارجى من فتن و مطبات الى اخره...
بس لو يبقى فى ترشيد كويس للانفتاح ممكن نوصل للتوازن...
انا برده ليا تعليق على خطرات الفكر....
انا و الحمد لله لحد دلوقتى كل المسؤلين اللى اتعاملت معاهم بيحثونا على الانفتاح المقنن,و مش الانفتاح بالعبيط......
و ماشوفتش اى مسؤلين بيحاولوا انهم يمنعوا الشباب الاخوانى من الانفتاح غير فى الجامعه....
لان فى الجامعه الطلبه و الطالبات بيبقوا خارجين من مجتمع ضيق و صغير الى مجتمع واسع و كبير و فيه مطبات كتيره جججدا....
فمايقدروش انهم يسيبوا لكل الشخصيات الحريه فى الانفتاح,و لكن يجب ان يختاروا الشخصيات التى يسمح لها ان تنفتح على المجتمع الواسع دون ان يعود عليه بالسلبيات...
كلام جميل
ولكنه حالات فردية لا تستحق الدراسة
فقط تستحق النصيحة
ولا حضرتك شايفة ايه
الحالت الفردية ان تحولت لظاهرة يجب معالجتها كظاهرة
كيف تصبح الحالت الفردية ظاهرة
اذا انتقلت من باب التنفيذ الى باب الاقتناع فكريا بعدم التوازن
بمعنى ان أي أخت مقصرة في جانب ما أو أخ مقصر في جانب ما هو يعرف تقصيره ويؤمن أن ما يفعله خطأ
ولهذا تظل الممارسات حالات فردية مهما زاد عدد ممارسوها
تظل حالات فردية
اذا سألنا عن فكر الاخوان نجده خير منهج يدعو للتوازن
أما أخويا المتمرس بالكتابة أحمد عبدالفتاح رأيه عن طريقة تربية الاخوان واسطوانة الغاز وسرسوب التنفيس
فللاسف جانبه الصواب
لأن الاخوان مش حابسين حد ولا حاجة وانا من شباب الاخوان وأدرى بشعاب مكة
اللي عاوز يمارس نشاط مجتمعي أو طرح عام وانصهار جماهيري فمن حقه
أما حين تجاوزه حدودهفهذا لا يعدو مجرد ذنب حدثته به نفسه مثله في ذلك مثل أي شاب
يعني برضه حالة فردية
ومن منا لم يخطئ يوما
ولم يتجاوز حدوده
ادعوا لاخوانا واخواتنا وان شاء الله المشكلة تتحل
والنصيحة الفردية أحد أقوى وسائل الحل
المؤمن مرآة أخيه
ورحم الله رجلا أهدى الي عيبي
و
وجزاكم الله خيرا
والسلام
السلام عليكم0
لي تعليقان:0
1-بالنسبة ان الاخوات مهتمين بالتربية اكثر من السياسة فاعتقد والله اعلم ان هذا هو الصواب المواقف اللي في السيرة او في سنة النبي (صلي الله عليه وسلم)بالنسبة للمراة في جانب السياسة فهي قليلةوالرسالة الافضل والاعظم للمراة مش السياسة ولو بحدود ولكن الرسالة هي في بيتها اولا لاخراج جيل قادر بالفعل علي حمل الدعوة وياتي اي شئ بعد لذلك يجب الاهتمام بالتربية اكثر من اي شئ0
2-الاخوة انا اتفق مع حضرتك في قصة الاخوة في انفتاح زيادة وبالتالي تدخل الدنيا بحلوها ومرها الي مجتمع الاخوان فتقع التربويات في الطريق 0
وللحق الاخوة في الاقاليم تربوياتهم عالية اوي والاخوة بتوع القاهرة الكبري عندهم قدرة علي الانفتاح اكثر0
في مصيبة بتحصل في السكة وهي في بعض الوقت بتفرق اكثر ماتجمع الاخوان في اغلبهم لاياخذون فتواهم الا من شيوخ الاخوان وهم علماء ثقات ولكن بعض الوقت تلاقي ان شيوخ اوعلماء التيارات الدعوية الاخري صواب وفي مشكلة بدات تظهر وهي نقص العلم اصبحت معلوماتنا التي يفترض ان ندعو بها بسيطة وسطحية للغاية واصبح غالب كلامنا من ناحية العواطف والحماسة وهو وحده لايكفي فمثلا:0
اخ سلفي كان بينتقدلي في اخ قابله عشان الاخ سلفي كان بيساله مثلا عن حاجة زي اللحية فالاخ يرد عليه يقله ايه (يقله وفيها ايه مااستاذ عمرو خالد مش مربي لحيته )ده مش رد ولايصح رد زي ده شرعا الاخ التاني قلي ربنا قال (وكان لكم في رسول الله اسوة حسنة)مش في عمرو خالد 0
ده مثل لازم الاخ يبقي عارف انا الامر ده فعلته ليه وايه الدليل الشرعي عليه والرخصة اللي طلعت ايه سندها الفقهي لازم انا ابقي فاهم كل حاجة وده مثل00
الاخ احمد عبد الفتاح ضعط ايه وبتاع ايه احنا احد مشاكل الجماعة دلوقت ضعف وخور الهمم مش الضغط الزيادة ده في اشبال عندها همم اكتر من ناس اخوة في الجامعة مفيش ضغط ولاحاجة والتربية في الاخوة بالفعل تطورت واسال استاذك هما كانت مناهج التربية عندهم او قبلنا كانت عملة ازاي وهتعرف وقتها ان المناهج اتتطورت فعلا
بالنسبة لتربية الاخوة فاحسب ان هما احسن تربية وعايز تعرف الفرق بص علي واحد من الاخوان خد علم شرعي واي حد من جماعة اخري خد نفس العلم في فرق انك تتربي وبعدين تاخد علم وبين انك تاخد علم قبل اي حاجة وده برضه مثل بسيط مش شئ معمم0
عز
ما هى الصورة المتكامله التى يجب ان يكون عليها الاخ او الاخت ؟؟
اولا قبل ما احاول ارد على السؤال
لابد من توضيح
فكرة الاخ السوبر او الاخت السوبر اللى بيعمل /بتعمل كل حاجه بكفائه
دى فكرة مش صحيحة
يعنى الاخ /ت
مش مطالب منه/ها
انه ينفع يتكلم فى مدرج او فى مسجد او يخطب جمعة وفى نفس الوقت يشتغل مع الاشبال وفى نفس الوقت ايضا بيعمل فى الجانب الاعلامى
لا ابد فى نظرى دى فكرة بائده وعفا عنها الزمن
نيجى للسؤال واللى الحقيقة مش لاقيله اجابه
لان محدش يعرف طبيعة كل اخ او اخت علشان يعرف الصورة المتكاملة ايه غير نفسه او مسؤله بس اذا كان الكلام على صفات عامة
فحنا مش هنروح بعيد
نرجع للصفات العشر للامام البنا
سليم العقيدة، صحيح العبادة، متين الخلق، مثقف الفكر، قوي البدن، منظم في شئونه، نافع لغيره، مجاهد لنفسه، حريص على وقته، قادر على الكسب
واعتقد ان بعد كده مفيش تكامل
ما هى الضوابط التى يجب ان نتبعها فى تعاملتنا ؟؟
الموضوع ده بيثر شجون ليس لها اول من اخر فى داخلى
انا ممكن اقول جملة واحده ممكن تلخص الموضوع كله
الناس تذوب فينا مش احنا اللى ندوب فى الناس
او ننفتح على المجتمع مش المجتمع اللى ينفتح فينا
الأخت الكريمة اسماء
تحياتي أولا على البوست الرائع ولو انى معرفش يعني ايه بوست بس تقريبا هو الموضوع اللى انلا هعلق عليه ....
ولو سمحتى يافندم ومنعا للتكرار أنا مؤيد للأخ أسامة مرسي فى كل ماقيل إلا قليل هو يعلمه
واطلب منه أنه يكتب موضوع التوازن دا فى مدونته انا إرهابي لأن انا سمعت منه فى المجال دا كلام جميل ومحترم جدا
ومحترم دي يعني منطقى وعقلاني وموضوعى
ثانيا
أنا برضه عايز اضيف ان بفضل الله الإخوان هى الجماعة الوحيدة اللى بتضم تحت جناحها جميع المستويات الفكرية
ولو حضرتك ليكي رؤية حوالين الجماعة
مثلا ان يكون كل أفرادها زي الدكتور محمد مرسي والدكتور عصام والدكتور عبد المنعم أبو الفتوح
فدا مع احترامي كلام غير موضوعى
لأننا فى الحالة دى نبقا محتاجين نعمل اختبار قدرات لأي حد عايز ينتمي للجماعة
ممكن واحد يقول انا لا افهم فى سياسة ولا غيره بس انا عايز اخدم ديني
يبقى نشوفه مميز فى ايه ونوظفه
وهو دا التوازن ممكن اأخ يكون منفتح وممكن يكون منغلق بلا اسراف فى الأولى وبلا غلظة فى الثانية
ساعتها تبقى دى طباع شخصية تحترم
واحد فرفوش زيي مثلا ... وواحد معقد زي أسامة مرسي ( على سبيل الثال) طباع شخصية محدش ليه انه يدخل فيها أهم حاجة كل واحد يكون ليه حاجة مميز فيها وبيجيدها وكمان يكون فى طباعه الشخصية متوازن زداخل دائرة الشرع
هذا وجزاك الله خيرا على إثارة الموضوع الهادف
وموضوع التميز دا برضه مش لازم ننسى انه الأصل فيه هو التميز عند ربنا سبحانه وتعالى
اللى حضرتك بتكتبي الكلام دا فى سبيله وانا باكتب الرد دا فى سبيله برضه وخالص تشكراتي
والسلام
معلش معلش نسيت حاجة
برضه كل اللى انا قولته دا ميمنعش ابدا من تصحيح الأخطاء والسعى إلى المثالية
دا طبعا مفيهوش كلام
بس برضه المثالية عندنا متفاوته
أنا شايف ان ال
إن الإنفتاح والمرح هما أحسن وسائل الدعوة مثلا
وأسامة مثلا شايف ان الشدة والترهيم هما أحسن وسايل الدعوة
مثلا برضه
مينفعش ينكر عليا ولا انا انكر عليه
المهم كلنا نعمل فى اطار الشرع بتاعنا وما نخرجش عنه
والسلام والمرة دى آخر مرة ان شاء الله
انا اتوافق معكى اختنا فى جانب الاخوة وهو ما اراه وما اشاهده لكن جانب الاخوات خفى عنى فعلا انا مضايق من حكاية الانفتاح اللى بعدت كتير من الاخوة عن ثوابتنا مش بشكل مفزع يعنى بس للاسف محدش واخد باله من كده الا القليل وكل اما اكلم الاخوة يقولولى انى متحامل ولسه والله كانوا بيكلمونى امبارح وبينصحونى انى اخف نقد شوية مش عارف اعمل ايه حاسس انى ببحر ضد التيار وانى مش هاقدر اغير حاجة لوحدى والله انا محتار جدا انا شايف ان الطريق ده هو الاقرب الى الله ومش عايز اسيبه بس مش عايز بر2ضه انه يبعدنى عن ربنا انا عمرى ما هافكر انى ابعد عن هذا الطريق ابدا بس نفسى اغير فيه مش عارف ينفع ولا لا
كلكم عمالين تكلموا عن الانفتاح
ومحدش قال هو يقصد ايه اساسا بالانفتاح
اظن ان كل واحد ليه المفهوم الخاص بيه
يعتى لو كل واحد عرف الانفتاح هيعرفه غير التانى
أختى الكريمة : أسماء
بداية .. أشكرك على عدم التعميم ..
وانك قلتى انها من وجهة نظرك ..
أنا مقتنع ان الأخوان ليسوا على وجه الكمال .. ولكنهم هم من ينشد الكمال والأقرب له ..
وكما انى رأيت اخوة منفتحين .. فقد رأيت غير ذلك .. ورأيت ايضا الوسط .. ولم يكن هناك سمت عام للأخوة تبين لى فى معاملتى .. وستتعجبى إذا قلت لك انى أطلقت على بعض الأخوه .. أخ عادى وأخ ملتزم ..
ولكن ما يجب عليكى فعله انتى وانا وغيرى وغيرك .. ان يعرض هذا النقد البناء على أسرته ويناقش فيها أفراد أسرته .. وبهذه المناقشة لابد وان يكون هناك إيجاد حل على مستوى اسرته ..
وبهذا يكون الانسان اصلح من نفسة ومن اخوته المقربين له ..
ويعرض الموضوع على أخ خارج اسرته ليعرضة هو الاخر على اسرتة ..
وبهذا كل منا يفعل ما علية بقدر المستطاع ..
والله ولى التوفيق
لى سريعا عدة نقاط تعليقا على الموضوع
1- دوما نتكلم عنهم ولا نتكلم عنا
ألاحظ فى كثير من الحوارات أننا نتكلم عنهم فهم مقصرون وهم مخطئون وهم يتناسون، ولا نتكلم عنا نحن بأننا نحن المقصرون واننا نحن المخطئون واننا نحن المتناسون
هناك اخوة انفتحوا على المجتمع فتجاوزوا الحدود وأخوات منغلقات وغير مهتمات بالوعى السياسى. ونظل نتكلم عنهم وننظر لهم ونوجد لهم حلول رغم أننا قد نكون نحن الغارقين حتى النخاع فى تلك المشاكل.
لست اوجه هذه الرسالة لاختنا الكريمة أسماء ولكنى اوجهها لى انا شخصيا بالمقام الأول وبعض الغخوة المعلقين، فحينما قررت ان أرد كدت لاتكلم أنا أيضا عنهم رغم أنى أشد الناس تقصيرا وتجاوزا،وإن كنا نتكلم عن الانفتاح فلا أعتقد أن هناك طائفة اكثر انفتاحا من شباب المدونات إذا فالكلام يعنينا نحن بالمقام الأول
2- كل يرى من نظارته
أرى ان معظم التعليقات سواء المؤيدة أو المخالفة تنبنى على الرؤى الشخصية لأصحابها من واقع تجربة مروا بها ومن ثم يتم تعميمها، بالتأكيد هناك شباب انفتح على المجتمع فتجاوز الحدود ولكن هناك نماذج اخرى لم تتجاوز تلك الحدود، نعم هناك فى الجماعة اماكن ومجموعات لم تستوعب بعد مرحلة المجتمع والتحرك معه والتفاعل معه، ولكن هناك مجموعات سبقت بخطوات وخطوات فى مرحلة الانفتاح على المجتمع.
إذا لا بد من دراسة المشكلة بموضوعية لنعلم هل هى ظاهرة ام مجرد حالات فردية
3- الأمور النسبية لا يبنى عليها احكام مطلقة
من الصعب جدا بل اكاد أقول من المستحيل أن نبنى احكاما مطلقة على امور نسبية، فما هو تعريف الانفتاح كما ذكر وسأل الأخ المجهول؟؟؟
وما هى الحدود التى بتجاوزها يكون دخلنا فى دائرة الخطأ؟؟ وما مفهوم التوازن؟؟
4- السياسة والعمل الدعوى
ربما اسوق فقط هذه النقطة كمثال للنسبية فهناك من يرى بان يترك الإخوان السياسة بالكلية كدعوة الدكتور محمد سليم العوا الأخيرة، وهناك من يرى عكس ذلك وهناك مثل الشيخ عائض القرنى ير تقنين وتحجيم العمل السياسى فى الحركات الإسلامية لأصغر مساحة ممكنة. فمن بين كل هذه الاطروحات أيها الصحيح وأيها الأصح وما هو حجم هذا التقنين غن قبلنا به؟؟ وهل واجب على الكل ان يجي السياسة. ام ان على بعضنا أن يعمل بالشق السياسى والبعض الآخر بالجانب الدعوى
5- وأخيرا
احيى اختنا الكريمة على طرحها لموضوع التوازن وبالفعل علينا أن نجيب على هذه الأسئلة التىطرحتها فى ىخر التدوينة
ما هى الصورة المتكامله التى يجب ان يكون عليها الاخ او الاخت ؟؟
ما هى الضوابط التى يجب ان نتبعها فى تعاملتنا ؟؟
على أن لا نخرج انفسنا نحن من الدائرة ويكون الحديث عنهم هم وليس عنا نحن، وأن نتجنب فيه الحديث المطلق والأحكام من زوايا شخصية
اخ احمد ... منتظرة بوست حضرتك
ـــــــ
اخ محمد يوسف .. جزاكم الله خيرا على المرور
ـــــــ
خطرات الفكر ... انا مش فاهمه حضرتك اوى .. يعنى حضرتك تقول ان الاخوة المنفتحين بتقدرو تسيطرو على فكرهم .. وان المسؤلين الى فى الجامعه هما الاغلب بيبقو منفتحين ؟؟
اعذرنى فهمى تقيل
ــــــ
استاذ وطنى .. معاك فى ان المسلم مراه اخيه .. وان احنا لما نهدى لحد عيوبه اننا نهديها فى الخفاء .. بس انا لم اوجه نقدى لشخص بعينه ..
ــــــ
ارحم دماغك ... انا اتكلم عن التجاوزات التى راتها عينى وسمعتها اذنى .. فهناك تجاوزات مثلما تقول فى الاراء الفقهيه .. وهناك تجاوزات فى ان
بعض الاخوة مثلا يسمعو الاغانى وبعض ما اسمع عن تجاوزات مع الاخوات او البنات عمتا .. وبعض ما اسمع غن بعض التنازولات فى الاخلاق وبعض الالفاظ الغير حميدة .. وهكذا ... وعمتا هو الموضوع لو عايزنى اتكلم فيه يبقى محتاجله بوست كامل
ـــــــــ
اخ ياسر .. يا فندم الى انا نقدته لا يستدعى الستر
انا معاك لو قلت ان فى اشياء تحتاج النقد فى الخفاء واشياء تنقد فى العلن .. لكن مش كل حاجه تستوجب الخفاء
ـــــــــ
اخ علاء .. جزاكم الله خيرا على الاضافه
ـــــــــ
اخوانيه ... بصى انا عارفه ان التربيه بتبقى سليمه .. انا لا اعيب على التربيه و لكن يجب ان يكون بجانب التربيه نوع من انواع التثقيف الفكرى والسياسى
ـــــــــ
مللت الصمت ... شكرا يا باشا على المرور .. واتصلى بيا بكرة وقليلى عملتى ايه
ـــــــــ
اخ اسامه ... انا يمكن اتفق مع حضرتك انها حالات فرديه ... بس بصراحه الحالات دى شفتها كتير وخاصه مع شباب الجامعه
ـــــــــ
اخ عز .. مش متفقه اوى مع حضرتك فى موضوع ان الاخوات يجب ان يهتمو بجانب اكثرمن جانب ولكن ارى ان يوجد توازن فى كل مجالات الحياة ولو توازن نسبى
ـــــــــ
اخوانى مخربش ... بص حضرتك انا لاقصد انه يعمل كل حاجه .. انا اقصد ان يكون مستوى التربيه متوازن مع المستويات الاخرى ... انا لا اتكلم عن العمل العام او ...
ــــــــ
اخ مصطفى عزب ... الحكايه الى حضرتك صنفت بيها الاخوة او الاخوات صحيحه .. بس ده بالنسبه للشغل .. طيب وبالنسبه للتثقيف الذاتى ؟؟ ... اظن ان الكل لازم يبقى متوازن فى كل الامور
ـــــــ
اخ امام الجيل ... حضرتك مفيش احسن من طريق ربنا .. ولكن يجب المرونه .. ولا يجب التنازل
ــــــ
مجهول ... كلامك صح
ــــــ
اخ ياسر .. انا بالفعل عرضت ذلك على مسؤلتى فى الاسرة واتفقت معى فى كثير من الامور .. ولكن نقدى على الاخوة . هل سيصل ؟؟
ــــــ
اخ احمد الجعلى ...انا اتكلم عن بعض النماذج الى انا شفتها ... وانا اتكلم عن بعض الملاحظات التى كنت انتقدها .. وكان ذلك قبل دخولى للاخوان ... فانا حاليا انقد من رايت ومن تعاملت وانا لست باخت من الاخوان
انا لا اخرج نفسى من دائرة الاتهام ولكنى انقل لكم بعض انتقادى قبل دخولى للدائرة .. لا انكر انى كنت افعل بعض التجاوزات قبل دخولى للاخوان ولكن دخولى للاخوان وضع عندى بعض الاشياء لا يمكن ان اتخطاها لانى انقل صورة لجماعه وليس لشخص واحد فقط
انا ذكرت فى بدايه البوست اننى لا اعمم على جميع الاخوة والاخوات .. وانا اظنها حالات فرديه ولكن كثرت فى مرحله الجامعه
انا لا اتكلم عن امور نسبيه ولكن اتكلم عن امور وتجاوزات شرعيه معلو م منها الحرام والحلال
يمكن انا اتفق مع حضرتك فى اننا منسميهاش ظاهرة ولكن ابرر انى ذكرت فى البدايه انها وجهه نظرى وبعض ملاحظاتى على معاملتى معهم
أرجو أن تسمحوا لي بهذا العتاب و تتحملوني .. وخاصة أنني جديد على عالمكم التدويني ولا أحب أن أكون ضيفا ثقيلا و هو : سؤال لحضراتكم/ن جميعا لماذا تستخدمون العامية بهذا الشكل المفرط ؟؟؟ إسمحوا لي أنتم تدمرون اللغة من حيث لا تدرون , و ألفت النظر كذلك إلى إن من أكثر وسائل أعدائنا في صرفنا عن هذا الدين هو صرفنا عن تذوق حلاوة القرآن ويتم ذلك عبر تدمير العربية الفصحى و تشجيعهم لإستخدام العامية ولا يقولن قائل إن هذا أمر صعب .. فقط أطلب المحاولة والتدرب وبعد ذلك ستجدون الأمر متعة في حد ذاته ورحم الله شاعر النيل حين قال على لسان اللغة العربية :-
وسعت كتاب الله لفظا وغاية
وما ضقت عن معنى به وعظات
فهل أضيق اليوم عن وصف آلة
و تنسيق أسماء لمخترعات
أنا البحر في أحشائه الدر كامن
فهل ساءلوا الغواص عن صدفاتي ...
ملحوظة لإبنتنا أسماء : ممكن طرح هذا الموضوع للنقاش
اختي الكريمة اسماء
اهنئ حضرتك علي هذا الموضوع الرائع
قد اجبت علي هذا الموضوع بعد طول تفكير
وبعد قراءة تعليقات الاخوة والاخوات
ولكن اثرت الاحتفاظ بالرد
لكي لا يحدث مثل ما حدث في موضوع فضفضة اخوانية
هههههههههههه
وجزاكم الله خيرا
وفعلا ربنا يكرمك عشان خليتي الناس تفكر جامد في الموضوع ده
الريدي
1 - الاخوات منظومة داخل المنظومة
بالنسبة للنقطه اللي حضرتك طرحتيها المتعلقه بمنظومة الاخوات ، باحس طول الوقت ان الاخوات جزء من عمل الإخوه وليس لهم نفس المساحه التي يحظى بها الإخوه ولا أدري ربما يكون هذا لعدم اكتمال النضج السياسي لدى شريحه عريضه منهم او لأسباب شرعيه متعلقة بحرمة الاختلاط المطلقه في الاخوان
فنحن في الجامعة مثلا كإخوه في العمل الميداني نحن من يصنع القرار كإخوه نحن من نناقش القرارات الوارده ونحن من يرفضها او يعتمدها نحن من نأخذ الشورى نحن من يقرر الأفضل والأسلم والأصح والأءمن والأنسب ونضع خطوط السير و في النهاية يتم تبليغ الأخوات بها ويقوموا هم بالتنفيذ والدعم لا أكثر
وحتى خارج العمل الميداني فنحن من يكتب اللوحات ونحن من نحدد الموضوعات التي نناقشها مع الطلبة في بعض الأحيان وهم لا يشاركون في هذا مطلقا حتى وان كانت الكلية نسبة البنات تصل فيها إلى 90% وانا شخصيا ضد ذلك ..
وأرى ضرورة أن يكون لهم كيانهم المستقل كليا الذي يخدم الاخوه عليه كما يخدمون هم على نشاط الاخوه
اعلم ان الاهداف واحده والرؤيه واحده ولكني اعتقد ان الاخوات لديهم الكثير من الامكانات والطاقات والقدرات التي يمكن ان تحقق لهذا المجتمع الكثير والكثير لو تم تطويرها ذاتيا عن طريقهم هم
2- السلوك له العديد من العوامل المسؤوله عنه
فلا يمكننا ان نقول أن هذا منفتح وهذا اكثر انفتاحا باعتبار أن الانفتاح هذا شيء شكل محدد .. كل مكان له مستوى مطلوب من الانفتاح وفقا لطبيعته وحتى المكان الواحد تختلف فيه طبائع الاشخاص بشده .. ففي مجتمع الجامعه اكثر المجتممعات انفتاحا وتعددا في الشرائح الاجتماعيه .. نجد أن كل شكل او مستوى من مستويات الانفتاح لدى الاخوه نجد شريحة كبيره بالمقابل ترتاح لمثل هذا النوع من الانفتاح وهذاالمستوى .. فالموضوع كما قال أخي الجعلى نسبي
3- ثوابت الانفتاح وحدوده
ليس لدي الكثير لأفوله هنا ولكن كل شخص مسؤول عن نفسه ، عن تصرفاته عن علاقته بربه عن متابعته لنفسه ، وهو أدرى بنفسه وأدرى بمراقبته لخطوطه الحمراء
4- انفتاح الاخوات
بالفعل الاحظ ان مجتمع الاخوات الى حد ما يحتاج الى المزيد من النضج السياسي والنضج الاجتماعي والخروج من الشرنقة التي لم يخرجوا منها لسنين ، حتى يكتشفوا ان العالم مكانا أكثر تقبلا لهم واستعدادا للسماع منهم .. اتمنى ان يتحركوا ويشعروا بحرية اكبر و انطلاق اكبر وفضول لاكتشاف التجربه وهذا من صميم رسالة الاسلام
على فكرة
اسمها "عامة" مش "عمتا" فنيا يعني
أنا أؤيد دعاة التوازن لأنه من فقه الدعوة الى الله
فمنهج الدعاة الى الله أن لا افراط ولا تفريط
صدقيني هو ده مربط الفرس الجهد الذاتي الذي أبذله واحتمائي باخواني من سقطات نفسي
أما حبيبي الغالي مصطفى عزب
لا أظن أنني أستطيع عرض هذا الموضوع عندي بهذه الكفاءة العالية
ولو انت يا عم مصطفى يا فرفوش شايف اني معقد وأتبع منهج الترهيب أسيبك
فالله يسامحك يا سيدي
وجزاكم الله خيرا
استاذ وطنى ... باذن الله هنفذ النصيحه
ـــــــــ
اخ الريدى ... ياريت نسمع راى حضرتك وان شاء الله مش هيحصل زى الى حصل فى المنتدى
ـــــــــ
اخ جامعه ... اتفق معك وبشده فى موضوع الاخوات ده .. واتمنى اننا ننفصل ونصبح منظومه منفصله عن الاخوة
وعمتا مش هتفرق بين عامه وعمتا
ـــــــــ
اخ اسامه مرسى ... جزاكم الله خيرا
انا مش عارف هل تعليقي ده هيلاقي مكان في وسط كل هذه التعليقات
بس انا لازم برضه اقول رايي وزي ما يحصل
المهم
أولا:أنا عاجبني البداية جدا و خصوصا عدم العموم و عدم التخصيص
انا زي ما قلت قبل كدة الموضوع هو ان الاصل ان جماعة الاخوان جماعة متوازنة و متميزة
ثانيا:ليا وجهة نظر علي الكلام الخاص بتجاوزات الاخوات او الاخوان
بس اكيد الموضوع لا يمثل ظاهرة لان لو جينا نقيس النسبة بين الغير ملتزمين و الملتزمين داخل الجماعة نلاقي حراو اننا نقول انها ظاهرة
ثالثا:موضوع تميز جاتنب علي جانب في الاخوة او الاخوات لازم نعرف ان كل واحد في الدنيا له تميز جانب علي جانب
يعني ناس تحب الجاني التربوي و الروحي و ناس تحب الجانب الحركي و ناس تحب الادب و ناس تحب الثقافة وهكذا
ده مش عيب علي العكس لازم نعتبرها تميز و ننميها
يعني واحد زي استاذنا الدكتور عصام العريان متميز جدا في الجانب السياسي و يجيد النقاش و الكتابات أقوله سيب كل ده و تعالي اشتغل في المهنيين او التربية لان انا شايف ان الجانب السياسي طغي علي الجانب التربوي
طبعا ده يبقي جنان
رابعا:لو الاخوات الجانب التربوي يطغي علي الجوانب الاخري يا ريت و الله عشان هم عليهم مسؤلية كبيرة و عظيمة في تربية الابناء و الاجيال و عشان يكون عندهم فايض من التربية هيقدروا يفيضوا علي الباقيين من الاولاد
بس مش معني كدة ان الاخوات يتركوا الجانب الحركي
لان احنا محتاجين من الاخوات الحركيات اللي هيبقوا برلمانيات و ... غيره
ولازم اللي نلاقيها متميزة في الجانب ده نراعيها و نربيها و ننمي فيها هذا الجانب واخيرا يا ريت كلامي يلاقي قبول عندكم و يلاقي الوقت للقراءة
سلام الله عليكم
سلام عليكم
أنا معك فى معظم ما تقولين يا أسماء وأرى أن هذا الموضوع خاصة ضرورى للتكلم فيه وأنك أصبت عند طرحه وخاصة فى هذا المكان مكان شباب الاخوان حيث التحاور والتناقش
وعموما أنا بالطبع من مؤيدى فكرة النقد عامة والنقد البناء خاصة
وأنا أوافقك فى معظم الانتقادات التى طرحتيها بخصوص الاخوة والاخوات
بل وهناك انتقادات أخرى أيضا
وأنا شايفة انه هذه الانتقادات بالطبع متفاوتة من شخص لآخر
ولكن كان من الأفضل أن تكون تلك الانتقادات أكثر عموما وشمولا من حيث أنها تحتاج بعض الاضافات وبعض التوضيح وبعض التعميم
وأنا معكم فى النقد الذى يصلح ولا يهدم وقد طرح فى مكانه هنا
لكن أرى أنه من الأفضل بل من الواجب عند النقد أن يكون فى سياق الاحترام بحيث لا يكون لاذعا وطبعا احنا محتاجين لننقد بعضنا البعض لاصلاح الذات أولا كما قولتى ثم اصلاح المجتمع من حولنا
كما أدعو الاخوة و الأخوات عند النقد أن يكون بعيد عن الشبهات لأنه هناك من يتصيدون أى حجة على مدودنات الاخوان
وهذا لا يتعارض مع النقد على أى شىء ولو بأقل القليل
أنا معكم جميها فى فكرة النقد فى سياق كلام محترم دون تجريح
وأتوقع أن هذا الموضوع سيثمر الكثير والكثير ان شاء الله لأننا فعلا محتاجين لطرح بعض المواضيع ومن أهمها هذا الموضوع
وأنا عارفة انك يا كان نفسك من زمان تسمعى النا انتقاداتك على بعض الاخوة والأخوات والحمد لله ربنا وفقك وعرفتى توظفى مدونتك صح
ربنا يوفقك يا عسل وأنا أعتذر على الاطالة بس عشان بقالى كتيير مكتبتش
ولو فيه أى شىء معترضين عليه على كلامى اكتبوه بكل صراحة فمن الآن وصاعدا كلنا يقبل أى نقد بناء
والسلام
أعتذر على البعض الأخطاء النحوية
كنت أقول أنك يا أسماء ياما كان نفسك تسمعى الناس انتقاداتك والحمد لله ربنا وفقك وان شاء الله هيزيدك كمان وكمان
أيضا أريد أن أبدى رأيى فى موضوع الكتابة بالفصحى الذى طرحه الأستاذ وطنى أنا معه تماما فيما يقول وخاصة ان أعداء الاسلام بدأوا تدريجيا تحوير اللغة العربية لغة القرآن على ألسنتنا واحنا محتاجين ضرورى للتكلم فى هذا الموضوع
لذلك أطالب كل الاخوة والأخوات وأولهم انتى يا أسماء أدعوكى لطرح هذا الموضوع لأنه من أهم الموضوعات التى نحتاجها حاليا لاصلاح ذواتنا
أدعوكم جميعا للتكلم فى هذا الموضوع بجدية وكما سبق وقولنا احنا محتاجين لننقد أنفسنا أولا لنتمكن من مواجهة المجتمع واصلاحه
سلام عليكم
كنت أريد سريعا أن أطرح بعض الموضوعات الضرورية للنقاش فيها باختصار شديد
أولهم بالطبع موضوع نقد الاخوة والأخوات
ثانيا موضوع اعادة بناء الفصحى لغة القرآن
ثالثا موضوع التحفيظ فى المساجد تحفيظ الأشبال والزهرات أرى أنه يحتاج لروية عند اختيار المؤهلين لهذه المهمة من الاخوة والأخوات
لأن ما يحدث الآن هو أن يأتى المسئول ويضع أى شخص للتحفيظ
فأرى أنه يجب أن يكون مؤهلا من جمميع النواحى
ولكن هناك نقطة ايجابية فى هذا الموضوع حيث أن المختار للتحفيظ حتى وان كان غير مؤهلا فهو يكتسب خبرة مستقبلية للتحسين من نفسه بل وتفرض عليه ذلك لأن يكون قدوة سواء للأشبال أو للزهرات
وأخيراهذا رأيى الشخصى وأقبل بأى اعتراضات أو انتقادات
وفى النهاية أناشدكم الله لطرح هذه الموضوعات للنقاش فيها وابداء الآراء
وطبعا هى تحتاج للتطوير واضافة موضوعات أخرى عليها
سلامى للجميع
اعتقد إن وجهة نظرك سليمة بنسبة عالية لكن مش في كل الأحوال ولا المواقع فعلى سبيل المثال جزء من الجيل الجديد من أبناء الإخوان بيفتقد بشكل كبير النواحي التربوية والسياسية والفكرية ومفيش عنده رصيد وده نظرًا لانشغال آباءهم وأمهاتهم عن تربيتهم واعتقد إن المشكلة التي أثرتيها هي مشكلة صغيرة ضمن مجموعة من المشاكل جزء من كل يعني والمشكلة الأكبر هو ضعف مستوى المربي سواء كان الأخ أو الأخت وبالتالي ضعف المنظومة التربوية داخل الجماعة سواء الخاصة بالأخ أو الأخت والمؤسسات التربوية اللي داخل الجماعة هي مؤسسات تقليدية لا تراعي البُعد الزمني في التربية ولا تراعي المتغيرات الزمنية الحاصلة في بنية المجتمع وأدواته وهي تتطور بشكل كبير جدًا لا نستطيع أن نسايره كجماعة ومازلنا نعتمد في أساليبنا التربوية على أساليب تقليدية وفي هذه الحالة نذكر بالقاعدة التربوية الأصيلة التي ذكرها الإمام علي بن أبي طالب (أعدوا أبناءكم لزمن غير زمانكم)وعطفًا على ذلك فإن أساس المشكلة هو عدم وجود تكامل بين الجوانب المختلفة التي تتناولها عملية التربية من سواء من الناحية الأخلاقية والإيمانية والثقافية والسياسية إلى آخر تلك الجوانب..
نقص التصور بشمولية التربية إضافة إلى ضعف مستوى المربي إضافة إلى ضعف المنظومة التربوية المتمثلة في الأسرة والمدرسة وقسم التربية داخل الجماعة تلك هي الأسباب الحقيقية لفقدان التوازن المنشود الذي تتطالبين به في "بوست التوازن"
وإن شاء الله سأعطي بعض الحلول لهذه المشاكل من وجهة نظري كأخ في هذه المنظومة في مدونتي ردًا عليكي أرجوا زيارتها..
وأتمنى أن تكوني قرأتي تعليقي كاملاً..
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ..
انا بس عاوز اعقب على الاخوان كشباب وليس الاخوات لأنى لا اعرف احد منهم فلا اعرف ان كانوا منفتحين ام منغلقين فهذة قضية لست اعلمها فلن اتحدث عنها زلكنى سأتحدث عن الاخوان الشباب ..
انا عاوز بس اقول ان جيل الناس العظام ذى والدك واستاذنا طبعا حلمى الجزار وخيرت الشاطر وكل الكبار اللذين لا نعرف كيف نرد لهم الجميل .. هؤلاء الرجال صعب اوى اننا نعرف نعوضهم فى الشباب دلوقتى .. هى المشكلة مش مشكلة دعوة ولا مشكلة ناس بتهتم بسياسة ولا بتهتم بثقافة المشكلة مشكلة مفاهيم عوزة تتظبط ..
انا شايف ان الموضوع اصبح اكبر من كدة بكتير .. الواحد مثلا بقة يورثلوا الشغل مثلا فى الجامعة على اساس ان والدة مثلا من الاخوان او معروف او عشان مثلا ده صحبى وانا واثق فية .. فى مفاهيم لازم تتظبط
يعنى مثلا كان فى مرة حصلت مشكلة فى الجامعة ان كان فى دفعة من ثانية هما اللى كانوا شيلين الشغل كله ده كويس بس مكنش فى قاعدة من تحتيهم على ان لو حصل حاجة يقدروا دول يشتغلوا .. وده فعلا اللى حصل بعد لما انا ركزت الشغل على 5 او 6
وبعد موقعوا مفيش حد عندى بدء يشتغل فعشان كدة الشغل وقع ..
انا بس قولت الكلام ده عشان احنا فعلا لازم نفتحة لازم نتكلم بغض النظر عن ان كان العمل ده فى الملاء او غيرة مدام الكلام ده ممكن يصحح يبقة خلاص نتكلم .. احسن منبقة عملين ذى السلطة تخرج وتققول احنا كويسيين وهما من جوة مش كويسين خالص ..
انا بس مستغرب انا لما احمل الواحد العمل هحملة على ايه انه صحبى حبيبى ولا نه كويس وحجات تانيه كتير لازم اقيس عليها ..
المهم بغض النظر عن الكلام
ان اللى بيحصل ده فى بعض الاخوة ولكنة فعلا ظاهر فى اغلبيتة وانا افضل اننا نتكلم فيه افضل منخفية ..
وجزاكى الله خير يا اخت اسماء
واتمنى انك تكملى وفعلا احنا محتجين كدة
اخ احمد مرسى ... فى حكايه تميز جانب عن جانب انا مش بتكلم بصفه فرديه .. انا بتكلم عن الاخوات ككل ..وعن الاخوة ككل ... ليس فرد من الاخوة وليس فرد من الاخوات ... انا اتكلم على منظومه الاخوات باكملها لازم يبقى فيها توازن لازم يبقى فيها الى فالاهم فى ده والى فاهم فى ده
وبالنسبه ان الاخوات يبقى الجانب التربوى غالب عليها ... انا ممكن اتفق معاك ان لازم يكون عندها اساس تربوى واساس قوى كمان ... بس بردو لازم تون واعيه بالى بيحصل حواليها وعلى درايه بسياسه بلدها ومثقفه .. لان ده هيساعدها فى تربيه اولادها
ــــــــ
طموحى .... متفقه معاكى اوى فى الى بتقوليه والحاجات الى انتى عايزانى انقدها ... انا افضل انك تعملى مدونه وتكتبى فيها الى انتى عايزاه
ومعلشى اعذرينى انى منزلتش اتمشيت معاكى بس كنت مشغوله والله فى فرش اختى
ــــــــ
شروق الشمس ... مش عارفه ليه انتى مسحتى التعليق بتاعك مع انه كان جميل
ــــــــ
اخ نور الشمس ... قرات طبعا التعليق كله ... ومنتظرة كتابتك فى مدونتك
ــــــــ
اخ محمد ... بصراحه انا مش عارفه هو فعلا ناس بتمسك شغل لحد عشان صاحبه ...
بس ما اظنش ممكن تكون حضرتك شايفها بالمنظور ده .. لكن هو شايفها بمنظور تانى خالص
بس الله اعلم انا بقولك بس عشان تلتمس الاعذار ... وما اظنش ان حد بيمسك واحد شغل ده مش اختيار فردى ولكن بيبقو جماعه متفقه على الشخص ده
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أنا مسحته عشان حسيت إنه تناول مجرد نقد فقط ومفهوش أي حلول..
الحلول محتاج شوية تفكير وتواصل مع المسئولين أولاً..
بس في الآخر هل بعد أن نجد الحلول المناسبة لهذه المشكلات.. هيكون في إسقاط جيد بالفعل على أرض الواقع؟؟
أتمنى ذلك..
لأني أشتاق بشدة لأن أرى هذه الجماعة كما كان عليه الصحابة وكما ينبغي أن يكون عليه الإنسان المسلم..
وعلى فكرة عجبتني جدًا مشاركة نور الشمس وحاسة إن فيها حلول واضحة وعرض جيد للمشكلة..
انا معاكى يا أخت شروق الشمس لازم يكون هناك حلول وعشان يبقة فى حلول لازم نوجهه .. يعنى مثلا منفضلش فعلا ننقد ننقد وأعدين مبنعملش حاجة .. انا فعلا عندى حجات كتير عاوز اقولها على شباب الاخوان إلا انى كل مفتكر نفسى اقول يعنى انا اللى كويس وانا مين عشان انقد .. بس سعتها بحس انى لو متكلمتش هبقه انا غلط وغيرى كمان غلط .. مش عارف فى ايه فعلا
حاسس ان فى بعض الشباب عندهم طاقات نفسهم يخرجوها ولما بيبدءو يتكلموا مع حد يهبطهم لأما يقول انها اتكررت او انها مش هتجدى نفع او انك عاوز تظهر نفسك فيها على الرغم ان الواحد مبيكنش نيتة كدة خالص .. عموما خلينى اصلح من نفسى الاول واول محس انى صلحت هبدء انقض واتكلم
ويا أخت موؤة الكلام ده فعلا بيحصل وحصل مرة ادام عينى
بس يلا الحمد لله
محمد من كش ملك
أختي الحبيبة .. اسماء
الموضوع فعلا خطير
وانا هنا بتكلم على الجزء المختص بالاخوات
لاني لمسته وبشدة
في اخوات معلش في الكلمة
(في الطراوة)
صحيح ايمانتها عالية وتربيتها مية مية
بس تيجي بقى تشوفي مقومات الاخت اللي المفروض هتبني امة
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا شايفة البداية
من اننا نطبق مفهوم (الشمولية ) اللي بندعو الناس اليه
ايوة لاننا بصراحة
اما مش فاهمينه
او مش عارفين نطبقه
الموضوع جميل جدا
ربنا ينفع بيكي
اختي الفاضلة أسماء
بهني حضرتك على عذا الموضوع الاكثر من رائع والي فعلا بيمس قضية من اخطر القضايا التي تحص مجتمعنا عامة والاخواني خاصة
بسم الله الرحمن الرحيم
مفاهيم تحتاج لتوضيح
بداية أبدي إعجابي المبدئي بعمل هذه المدونات ونشاطها لأنها تدل على نمو الوعي والنضج عند الكثيرين وكسر حاجز الخوف عند الكثيرين وهي طريقة على ما تبدو لي مودرن للناس المودرن في تعبيرهم عن أرائهم وحقيقة أنني أشعر من خلالها أنني مازلت في مصر أتنفس فيها عبير مصر التي تركتها من عامين ولم أنزل إجازة بعد .
لمن لا يعرفني أنا من الإخوان المسلمين وهذا تاج على قلبي لا أستطيع أن أتخلى عنه نسأل الله الثبات حتى الممات ولكني لست من الإخوان العاملين ولست منظراً في الحركة ولكني أخ مازلت على طريق التكوين ومع ذلك أظنني قد قرأت تربيت بعض الشيء على بعض مفاهيم الجماعة الأساسية وتعمقت في عقلي وقلبي وذهني ووجداني فرأيت أن احيط إخواني بما أعتقد وهذا قناعاتي الشخصية ولا أفرضها على أحد .
أولا : من المفاهيم التي تربينا عليها في أن التربية بجوابها الثلاث العملي والنظري والإيماني هي أساس الارتقاء بالأخ فإذا إختل أي ركن من هؤلاء يكون هناك خلل خطير في الشخصية المسلمة التي يريدها الإخوان .
ثانياً : أيضا معني الحب والإخوة في الله هو الرابط المتفرد الذي يربط الإخوان بعضهم ببعض مهما اختلفت وجهات النظر وتباعت الآراء وإختلفت البيئات {وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِي الأَرْضِ جَمِيعاً مَّا أَلَّفَتْ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَكِنَّ اللّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ} (63) سورة الأنفال .
ثالثاً : نأتي إلى باب القصيد وهو قضية النقد وحرية الرأي فهناك بعض الأسس التي أراها لابد أن تتحقق في الأخ المسلم قبل أن يقول نقده أو رأيه
1- الثقة في القيادة إننا دخلنا هذه الجماعة مختارين لم يجبرنا أحد على الدخول أو العمل بها فلابد أن نعلم ما الجماعة التي ننتمي إليها ونعرف لوائحها جيداً وكيف تعمل مؤسسات الشورى فيها فلدينا بفضل الله في مؤسساتنا الشورية كوادر شرعية وكوادر سياسية وكوادر اقتصادية وكوادر تربوية وكوادر إعلامية على أعلى مستوى وهذا بطبيعةو الحال لا يمكن نشره على الملء ولكني أعرف جيدا أنني بايعت الله على العمل مع هذه الجماعة على أركان عشر فأركان بيعتنا عشر فاحفظوها : الفهم و الإخلاص و العمل و الجـهــاد و التضحية و الطاعة و الثبات و التجرد و الأخـوَّة و الثقة
2- اتهام العقل عند اختلاف الآراء واتخاذ القرار وهذا هو معني العمل الجماعي أن أظل أدافع عن وجهة نظري إلى النهاية حتى إذا تم إقرار أمر أكون أول المدافعين عنه والمناصرين له والعاملين على نجاحه وهذه درجة نسأل الله تبارك وتعالى أن يعطيها لنا جميعا .وإذا ثبت أن هذا الرأي قد جانبه الصواب بعد ذلك لا أقول ألم أقل لكم ذلك وأنكم لم تفعلوا برأيي لأن فعل المنافقين عياذا بالله كما فعل ذلك عبدالله بن أبي رأس النفاق في غزوة أحد ورجع بثلث الجيش وهم في نصف الطريق .
3- إن لم أكن في دائرة الشورى التي اتخذت أكون جندياً لدعوتي أينما طلب مني إن كان في الساقه كنت في الساقة وإن كان الحراسة كنت في الحراسة أتحرى الأجر من الله وحده وأخلص نيتى لله تبارك وتعالى .
4- واجب النصيحة لله ولرسوله ولأئمة المسلمين وعامتهم ليس حق أنما هو واجب عليك أن تبديه ولكن بفقه الإسلام العظيم ولن أطيل في هذا ولقد عرض علينا كثيراً تقديم مشاريع عمل متكاملة في أي مجال من مجالات وفي أي إطار ولكني أنبه على نقطة في غاية الأهمية أن نراعي في حالة إذا أردنا أن نوصل شيء لأساتذتنا فنحن لا نقدمها عبر الإنترنت أو المدونات فهذه ليست الطريقة الملائمة في ظروف تحارب فيه الجماعة من كل الاتجاهات سواء أمنية متربصة أو إعلامية متحفزة أو حتى بعض إخواننا الذين لا يعرفون عنا إلا كل نقيصة ولكن فلننقل من خلال مسئولنا المباشر أو حتى لو يعني خلاص استحكمت ممكن ترسل إيميل إلى أحد الناس الطيبين مثل استاذنا وأخونا وحبيبنا الدكتور عصام مثلا .
وأختم كلامي بهذا المعنى الهام أن الإخوان ليسوا نسخ مكررة فليسوا بمستوى علمي وثقافي واحد وليسوا بمستوى إيماني وتعبدي واحد وليسوا بنمط تفكير واحد فكل منا نشأ في ظروف وبيئة مختلفة وتربية مغايرة وهذه بالضرورة تؤثر في أمزجة الأخ وطبعة وليس الإخوان ملائكة مطهرون لا يرتكبون المعاصي ولا كلهم بدرجة فهم ووعي واحدة فأرجو أخواني أن ننظر إلى السيرة النبوية المطهرة ونلاحظ صحابة النبي رضوان الله عنهم أجمعين نظرة متأنية فنجد فيهم العالم بأمور الشريعة والمعروف بهذا ويطلق عليهم الأئمة علماء الصحابة ونجد فيهم حفظة القرآن وسموهم القراء ونجد فيهم رجال الاقتصاد وفيهم الرجال البسطاء من الأعراب كالذي بال في مسجد النبي وهو لا يعرف وقام الصحابة إليه ليزجروا والقصة قد تكون معروفة للكثيرين بل وأقول أن من الصحابة من كان يريد الدنيا في خروجه للجهاد وقال عنهم المولى تبارك وتعالى ({وَلَقَدْ صَدَقَكُمُ اللّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُم بِإِذْنِهِ حَتَّى إِذَا فَشِلْتُمْ وَتَنَازَعْتُمْ فِي الأَمْرِ وَعَصَيْتُم مِّن بَعْدِ مَا أَرَاكُم مَّا تُحِبُّونَ مِنكُم مَّن يُرِيدُ الدُّنْيَا وَمِنكُم مَّن يُرِيدُ الآخِرَةَ ثُمَّ صَرَفَكُمْ عَنْهُمْ لِيَبْتَلِيَكُمْ وَلَقَدْ عَفَا عَنكُمْ وَاللّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ } (152) سورة آل عمران) بل وأكثر من ذلك فمنهم من وقع في جريمة الزنا ومن وقع في عرض السيدة عائشة ومنهم من وقع في الخيانة العظمى بإرسال معلومات عن الجيش المسلم إلى العدو فهل نستطيع أن نعيب على هذا العهد هذه الأمور هذه طبيعة الأرض فلن يحاسب الناس بالجملة {وَكُلُّهُمْ آتِيهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَرْدًا} (95) سورة مريم فكل بنيته وعمله يحاسب أمام الله فاللهم استرنا فوق الأرض وتحت الأرض ويوم العرض عليك )
وفي النهاية أذكر نصيحة من أحد العلماء العاملين قالها للإمام البنا إياك وصنفين من الناس الملحد الذي لا يؤمن بالله والزاهد الذي لا يقدر معنى الطاعة فإنه يغري الناس بطاعته ويغرهم بمخالفته .
وأرجو أن تعذروني على الإطالة وأرجو أن أكون استطعت توصيل ما أريد والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الأخ ياسر مدنى دينامو الأخوان
حضرتك بتقول
يا ريت ميكونش النقض علي المكشوف كده
هى أسمها النقد
والنور حلو يعنى النقد المكشوف جميل والشمس بتعالج الجروح
إنما الضلمة بتخلى الجروح قروح وبيحصل غرغرينا
أحد مصايب الإخوان الأن هو ما تطلبه انت
وياليت تطلبه صحيحا
أعود أكرر
أسمها النقد
لان النقض شئ أخر
إرسال تعليق